mhi - استراتژی چیست ؟ | راهبرد چیست ؟

استراتژی چیست ؟ | راهبرد چیست ؟

استراتژی سازمانی هم ذهن و هم زبان ما را درگیر خود می کند. طی سال ها، دانشجویان دانشکده های بازرگانی (و اساتید آنها) استدلال می کردند که مثلاً چگونه هوندا  توانست با موفقیت، وارد بازار موتورسیکلت ایالات متحده شود. اما در خارج از دانشگاه، این دانشجویان، که حالا مدیر شده اند، اهمیت استراتژی را فراموش می کنند و تا روز بحران نیز آن را به خاطر نمی آورند. آیا استراتژی فقط مخصوص مدیر عامل و چند مدیر ارشد سازمان است؟ پاسخ به این سوال به ظاهر سخت و در واقع بدیهی این است " هر کس در حوزه کسب کار فردی ، گروهی ، سازمانی و ... فعالیت می کند نیازمند راهبرد ( استراتژی است

برای استراتژی  معانی و مفاهیم گوناگونی ارائه شده است از جمله :

بنا بر تعریف جانسون و شولز  استراتژی یعنی «دامنه‌ی فعالیت و مسیر حرکت سازمان در درازمدت که با خلق مزیت‌ها، منابع لازم را برای تامین نیازهای بازار و انتظارات ذینفعان در محیطی چالش‌برانگیز به دست می‌آورد.»

  موضوعات کليدي در اجراي يک استراتژي(راهبرد) تجارت الکترونيکي را می دانید؟

امروزه با توجه به تلاش شرکت‌ها براي رويارويي با تغيير و پيچيدگي‌هاي محيط بازرگاني، چارچوب مديريت استراتژيک، يادگيري سازماني، سياست سازماني، فرهنگ سازماني، شناخت و استدلال، تصميم‌گيري و پويايي‌هاي گروهي در سازمانها اهميت بيشتري يافته‌اند.

آنچه که در مورد هر شرکتی ثمربخش است، آن است که کار تدوین استراتژی با بررسی وضعیت منحصر به فرد آن شرکت انجام شود و سپس اهمیت نسبی جایگاه صنعت، توانمندی های داخلی و توازن میان آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد. جایگاه شرکت در بازارهای مختلف چگونه است؟ رقبای آن تا چه حد قوی هستند؟ چه میزان از تکامل و توسعة احتمالی صنعت در کوتاه مدت مبهم است؟

برای آطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه کنید :

درسهایی از الگوهای تکامل استراتژی (راهبرد) بخش اول

 درسهایی از الگوهای تکامل استراتژی (راهبرد) بخش دوم

  استراتژی سازمانی راهنمای مدیران و کارآفرینان(مقدمه)

نظرات
دیدگاه ارسال کنید